Entri yg dah banyak kali aku tangguhkan atas macam2 sebab..hehe
Hari ni aku cuba jugak langsaikan entri ni.....
Aktiviti ni dah lama dah masa cuti lepas CNY kalau tak silap aku.  Kan masa tu cuti bersambung2, kami memang tak plan nak pi bercuti2 sekadar bawak anak2 meronda ajer.  Plan asal nak pi carik ikan kat Yan (tempat favorite hubby aku....aku?...ikut jer......). Pastu anak2 ajak pi Tg Dawai. Memandangkan aku dah pergi ke Tg Dawai sebelum ni so aku cadangkan kat hubby jom pi panjat gunung jerai. Lepas timbang tara lebih kurang hubby pun setuju...anak2 aku on ajer sbb depa memang dah banyak kali ajak panjat gunung jerai nih.  Hajat mereka nak ke tg dawai terpadam begitu ajer bila dengar destinasi ganti.  Masa tu dah pukul 4pm lebih jugak la. On the way singgah dulu minum petang kat depan pasar malam guar chempedak...alang2 dah ada kat situ, beli pulak makanan sikit2 utk bekal anak2 dlm kereta nanti. Dekat jam 5 lebih jugak la baru kami gerak ke gunung jerai.
Last sekali aku panjat gunung jerai ni masa aku 3rd year kat USM ikut geng2 kembara camping pastu panjat sampai puncak. Masa tu kenderaan persendirian tidak dibenarkan lagi naik sampai atas. Sekarang dah boleh dah drive sampai atas, antara korang kuat semangat ngan tidak ajer sbb jalannya selekoh memang tajam2...jalan pun tak besar sangat...ada tempat2 yg tak boleh nak selisih so kenalah give way....on the way naik tu memang aku tak pandang bawah dah.....bila dah tambah tinggi anak2 pun dok diam ajer dlm keta..hehe..takut ler tuh. Perjalanan ke atas kurang lebih ambik masa setengah jam ajer.....
Sekarang ni dah ada resort Jerai Regency. Memang cantik tempat tu kalau korang nak rehat2kan minda.....tengok pemandangan sawah padi, perkampungan....memang best la.....
Kami tak plan nak bermalam so kena turun balik...budget pun kureng..hehehe.
Disebabkan seronok dok kat atas tu semua pakat bertangguh nak turun bawah balik.....aku la yg sibuk dok kerah semua cepat2 sbbnya jalan bukannya ada lampu..gelap dengan berkabus lagi...huhuhu. Dekat jam 7pm baru la gerak turun. Macam yg aku jangka perjalanan turun memang mencabar...dengan gelapnye, jalan berkabus, hujan pulak renyai2....jalan yg sempit, selekoh yg tajam.....huhuhuu...berdoa ajer la. Masa di pertengahan jalan rasa macam nak suruh ajer hubby pusing balik...tp bila pikir2 berkali2 kami kuatkan semangat...redah ajer...kan dah biasa buat camtu.....:)
Tiba kat bawah.....tak boleh nak gambarkan perasaan masa tu...syukur selamat semuanya. Adik dzakwan pun sepanjang jalan tak buat perangai ...ok jer..minum susu & tidor.

Tapi frankly, aku memang suggest la tempat ni dilawati bagi yg nak rehat2kan minda, rileks2....tempatnya sunyi, aman jer....anak2 pun boleh main2 kat tempat permainan yg disediakan dan masa kami pi ni kolam renang belum buka lagi tp tengok macam dah siap.  Masih ada construction lagi ..mungkin tambah unit penginapan. Penginapan ada berbentu bilik dan jugak chalet..rekebentuk menarik. Makan?...aku tak try pulak sbb  perut dok penuh lagi...
Tak byk gambar yg di ambik sbb leka dengan tengok pemandangan dan layan budak2 ni bersembang....hehe

aku tempek balik gambar ni. Pemandangan sawah padi kat bawah tu....actually ada nampak laut jugak kat sebelah kiri nih....hubby kata kat situ la selalu depa pi mancing.

Ni penginapan berbentuk rumah la. Berkembar 2. Cantik design dia...interior dalam tak tahu la pulak camna...kena masuk menginap baru boleh tau..hehe

budak bertiga ni macam2 gaya ambik gambar..seronok sangat sbb akhirnya hajat nak naik gunung jerai tercapai. Selalu dok tanya jer apa ada kat atas gunung jerai ni....suka bila anak2 gembira...:)

ni kat area tempat permainan kanak2...kat belakang tu macam nampak pagar2 tu area kolam renang....kalau bawak budak2 memang diaorg akan seronok.....sapa2 yg stay sini pun pagi @ petang boleh buat aktiviti berjogging....dah tu apa lagi yg korang boleh buatkan...bukannya ada tempat shopping..hehe

kami di depan salah satu rumah penginapan. Irfan dah nak dekat sama tinggi dengan aku dah.....suka sungguh dia bila dah separas dengan ibu dan ayah...adik dzakwan good boy tak buat perangai langsung...seronok dok dlm tu sbb semua dok rebut2 nak bawak dia jalan2....

Okeh abis utang update gunung jerai...next utang pulak....

0 Comments